INFO PSS
SEJARAH
PSS
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Nyiur telah
ditubuhkan pada 1 Januari 2007 dengan keanggotaan seramai 17 orang sahaja
termasuk 3 orang Penolong Kanan. Bangunan Pusat Sumber Sekolah terletak
bersebelahan blok pentadbiran dan terasing dari blok bilik darjah.
Terdapat 4 unit PSS yang berada berpusat di dalam PSS
iaitu Perpustakaan, Bilik Tayang, Bilik BBM dan Unit NILAM. Manakala Makmal
Komputer dan Bilik SAL berada di blok bersebelahan di tingkat 1.
Infrastruktur:
Terbahagi
kepada unit-unit yang ada:
·
Unit Perpustakaan
·
Unit Bilik Tayangan
·
Unit BBM
·
Makmal Komputer
·
Bilik Komputer
·
Program NILAM
·
Bilik SAL
VISI
“PSS GEDUNG SUMBER KECEMERLANGAN”
MISI
Mempertingkatkan mutu dan kualiti
perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan
Negara yang ingin melahirkan individu yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif
dan cemerlang dalam semua bidang.
PIAGAM PELANGGAN PSS
Memastikan pengguna mendapat tempat
dan ruang yang selesa dan mencukupi
Memastikan pengguna mendapat
kemudahan bahan bantu yang terkini dan berkeadaan baik dengan segera
Menyediakan bahan bantu mengajar dan
bahan bacaan mencukupi untuk keperluan atau kegunaan pengguna
Menyediakan maklumat relevan dan
terkini kepada warga sekolah
Sedia memberi khidmat kepakaran
dalam penggunaan teknologi pendidikan kepada pengguna dari semasa ke semasa
Memberi khdimat, layanan mesra,
bersopan dan setiasa peka kepada masalah pengguna
Menyediakan kemudahan dan menentukan
kaedah tempahan penggunaan PSS kepada pengguna
Membantu memupuk tabiat pembelajaran
kendiri, membaca dan menjalankan penyelidikan melalui pencarian dan penggunaan
maklumat secara sistematik
MATLAMAT PSS
Mempertingkatkan mutu pendidikan di
sekolah.
Membentuk profesion perguruan yang
berilmu, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisplin untuk membantu membina
sahsiah guru-guru supaya mereka dapat memainkan peranan yang berkesan dalam
pembangunan agama, bangsa dan negara.
Membantu golongan pelajar yang
berilmu, dinamis, kreatif dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah
pelajar itu sendiri supaya dapat memainkan peranan yang positif apabila mereka
tamat persekolahan.
Merapatkan jurang perbezaan antara
kemudahan-kemudahan pendidikan sekolah-sekolah luar bandar dengan
sekolah-sekolah di bandar
OBJEKTIF
Objektif Pusat Sumber Sekolah ialah:
Menguruskan maklumat
PSS sebagai tempat mengumpul, menyimpan serta
mengedarkan pelbagai maklumat.
Maklumat-maklumat ini mencakupi pelbagai bidang keilmuan seperti
kemanusiaan, sains, teknologi, agama dan sebagainya. Dengan maklumat-maklumat inilah guru-guru dan
para pelajar dapat memperkayakan pengalaman-pengalaman pengajaran dan pembelajaran
mereka.
Kecemerlangan pendidikan
Adalah diharapkan PSS akan dapat mempertingkatkan mutu
pengajaran pembelajaran serta dapat meningkatkan prestasi pencapaian akademik
di kalangan pelajar-pelajarnya.
Penggunaan kemudahan
Menggalakkan pelajar-pelajar, guru-guru serta
kakitangan sekolah menggunakan pelbagai kemudahan pembelajaran supaya mereka
mempunyai tahap keilmuan yang tinggi hasilnya dari kajian dan pembacaan yang
tidak ditumpukan kepada buku teks semata-mata.
Memupuk Tabiat Belajar
Adalah diharapkan dengan adanya Pusat Sumber Sekolah
akan dapat membantu memupuk tabiat belajar sendiri, membaca dan menjalankan penyelidikan melalui
pencarian dan penggunaan maklumat secara sistematik.
Penghasilan Bahan
Pusat Sumber Sekolah juga merupakan tempat untuk
menghasil, menilai dan menggunakan pelbagai alatan/ bahan untuk proses
pengajaran dan pembelajaran.
Perkhidmatan Pembelajaran
Pusat Sumber Sekolah juga harus berupaya memberi
pandangan dan cadangan untuk melaksanakan kurikulum sekolah dengan
berkesan. Oleh yang demikian,
kakitangannya bukan sahaja mesti mempunyai pengetahuan dan kemahiran tentang
media pendidikan tetapi juga bagaimana media dapat disepadukan dalam pengajaran
dan pembelajaran supaya berkesan.
Khidmat runding dan nasihat ini hendaklah ditawarkan bila-bila masa yang
diperlukan. Ia boleh diberi dalam bentuk
sesi tunjuk ajar, bengkel, kursus, pameran, temubual, dialog atau apa sahaja
cara yang boleh menghasilkan konteks antara kakitangan media dengan guru-guru
dan para pelajar.
Kemahiran Maklumat
Pusat Sumber Sekolah juga seharusnya berperanan
melatih pelajar-pelajar supaya dapat menggunakan kemahiran maklumat dalam
proses pembelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment